! Ин саҳифаи хусусии Каюмарси Ато, хабарнигори Радиои Озодист. Аммо навиштаҳои ӯ дар ин саҳифа мавқеъ ва дидгоҳҳои Радиои Озодӣ нест.

09 октября, 2011

محی‌الدین کبیری رهبر بی‌رقیب حزب نهضت اسلامی تاجیکستان


محی‌الدین کبیری، که از سال ۲۰۰۶ میلادی رهبری «حزب نهضت اسلامی»، حزب مخالف حکومت تاجیکستان را بر دوش دارد، برای چهار سال دیگر در این مقام باقی ماند. نزدیک ۳۰۰ وکیل انجمن حزب نهضت اسلامی که در قرارگاه این حزب در شهر «دوشنبه» برگزار شد، آقای کبیری را دوباره به عنوان رهبر خود انتخاب کردند.
اما «محی‌الدین کبیری» که پس از درگذشت رهبر پیشین حزب نهضت اسلامی «سعید عبداله نوری» برای دوم بار این مقام را صاحب می‌شود، آن را نه انتخاب، بلکه تعیین نامد. «این بخشش شما بود، گذشتگی شما بود، که تمام کمبودهای ما را عفو کردید و بار دیگر ما را به حیث برادر خود نه انتخاب، بلکه تعیین کردید. واقعن ما آن را تعیینات می‌حسابیم.»

با این حال، آقای کبیری از همه وکیلان انجمن حزبش سپاس‌گزاری کرد و گفت که در چهار سال بعدی رهبری‌اش اشتباه و کمبودهای گذشته را جبران خواهد کرد. وی گفت، هدف حزبش خدمت به ملت و وطن است، در حالی‌ که به تاکید او این ملت و وطن بیش از هر وقت دیگر به مشکل پیچده و به پشتیبانی و کمک آن‌ها نیاز دارد.
حاجی اکبر تورجانزاده یکی از رهبران «اتحاد نیروهای مخالفین پیشین تاجیک» گفت، باعث به تاسف است، که در چهار سال گذشته «حزب نهضت اسلامی» نتوانسته است، یک «محی‌الدین کبیری» دیگر را تربیه کند. منظور آقای تورجانزاده از این حرف این بود که «محی‌الدین کبیری» بدون رقیبی نامزد به رهبری حزب نهضت اسلامی بود و بدون رقیبی هم رهبر انتخاب شد. «حاجی اکبر تورجانزاده» گفت باید حزب نهضت اسلامی برای احزاب سیاسی دیگر تاجیکستان که سال‌ها است رهبران‌شان عوض نمی‌شوند، نمونه می‌بود.
او افزود: «این حزب سیاسی دینی باید نمونه باشد. برای حزب‌های دیگری که رهبر عوض نشونده دارند و بی‌ آن رهبر به چاه می‌افتند و نان خایده خود را فرو برده نمی‌توانند. امیدوارم این کمبود را به حساب می‌گرید.»
در این انجمن «حزب نهضت اسلامی» در برابر اعضا و جانب‌دارانش این‌چنین مهمانان از مصر، ایران، مالایزی، روسیه و یک مشاور و معاون امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان و رهبر حزب حاکم نیز اشتراک داشتند. «اسرار لطیف‌اف» از حزب حاکم «خلقی دموکراسی» که رهبری آن را «امام علی رحمان» بر دوش دارد، از «حزب نهضت اسلامی برای» ترویج فرهنگ اسلامی در کشور ستایش کرد. وی گفت، دولت تاجیکستان هرگز مخالف فعالیت‌های این حزب دینی نبوده بلکه تنها کشوری در منطقه است که به فعالیت آن اجازه داده است.
حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با چهل هزار اعضای خود پس از حزب رییس جمهوری در جای دوم قرار دارد. این حزب به قول مسوولانش هنوز در زمان پای‌برجای شوروی در ته‌خانه‌ها تشکل شده، ولی‌ پس از مستقلیت تاجیکستان در آغاز دهه نود قرن گذشته ثبت نام شده است. در دوران جنگ داخلی تاجیکستان فعالیت این حزب در قلمرو کشور ممنوع بود، ولی‌ در سال ۱۹۹۷ در پی به امضا رسیدن سازش‌نامه صلح فعالیت آن از سر گرفته شد.
ولی‌ این حزب در چهار سال گذشته مورد انتقاد کارشناسان و خبرنگاران و حتا برخی‌ از عضای خود قرار گرفته بود. زیرا به قول آن‌ها این حزب در بسیار حالات در قبال اقدام‌های حکومت تاجیکستان سکوت را اختیار کرده و از یک حزب سرسخت به حزب خاموش تبدیل یافته است. محی‌الدین کبیری با اشاره به چنین نگرانی‌ها گفت، حزب او یک حزب اسلامی و گذشته از آن حزب آپازتسیونی است که از کمبود و اشتباه‌های حکومت چشم نخواهد پوشید.

Комментариев нет:

Отправить комментарий