! Ин саҳифаи хусусии Каюмарси Ато, хабарнигори Радиои Озодист. Аммо навиштаҳои ӯ дар ин саҳифа мавқеъ ва дидгоҳҳои Радиои Озодӣ нест.

05 июня, 2011

محدودیت تحصیل جوانان تاجیک در مدرسه‌های کشورهای اسلامی


پارلمان تاجیکستان با اصلاح دو بند قانون «آزادی وجدان و سازمان‌های دینی» تحصیل جوانان تاجیک در مدرسه‌های مذهبی کشورهای اسلامی را محدود کرده است. بنا به این اصلاحات، جوانان تاجیک تنها پس از ختم مدرسه‌های دینی تاجیکستان و دریافت اجازه خطی «کمیته امور دین» و «وزارت آموزش و پرورش » حق تحصیل در مدرسه‌های مذهبی کشورهای اسلامی را به‌دست خواهند آورد.

این طرح اصلاحات به قانون «آزادی وجدان» را کمیته امور دین در موافقت با حکومت تاجیکستان به «مجلس نمایندگان» پلته پایانی پارلمان این کشور پیشنهاد کرده است. «عبدالرحیم خالق اف» رهبر کمیته امور دین زمانی‌ که از منبر مجلس نمایندگان طرح اصلاحات را توضیح می‌داد، گفت این تصمیم با هدف از تاثر رویه‌های مختلف و افراط‌گرا حمایت کردن تفکر مذهبی کشور و تنظیم روند تحصیل جوانان تاجیک در خارج، تهیه شده است. این در حالی است که مقامات رسمی تاجیکستان در چهار سال آخر فعالیت چندی از سازمان‌های مذهبی، از جمله «جریان سلفیه»، «جماعت تبلیغ» و «جماعت انصارالاه» قنات تاجیکی «حرکات اسلامی ازبکستان» را ممنوع اعلان کرده است.
بر اساس گفته‌های مقامات، اکثر جوان‌های تاجیک که در «پاکستان»، «عربستان سعودی» و «افغانستان» و «مصر» تحصیل کرده‌اند، شامل این جریان‌ها بوده‌اند. با وجود آن‌که اکثر وکلان پارلمان تاجیکستان به‌طرف داری از این اصلاحات رای دادند، اما دو نماینده «حزب نهضت اسلامی» علیه وارد شدن این اصلاحات صحبت کرده و آن‌را نقض حقوق دانش‌آموزان دانستند.
«محی الدین کبیری» رهبر «حزب نهضت اسلامی» که نماینده این حزب در پارلمان است، گفت در حالی‌ یک جوان می‌خواهد در یکی از مدرسه‌های دینی «مصر» یا «ایران» و یا «عربستان سعودی» تحصیل بکند، پیش از آن باید طول دو یا چهار سال در دانش‌کده اسلامی یا مدرسه‌های متوسیطه تاجیکستان تعلیم بگیرد. وی گفت: «زیرا طبق تغیرات هر دانش‌آموز باید حتمن معلمات اولیه دینی را در داخل کشور گرفته باشد.»
در همین حال، برخی‌ دیگر از کارشناسان شرایط تحصیل در تاجیکستان را ناکافی می‌دانند. به قول آن‌ها تا یک‌سال پیش در مدرسه‌های مذهبی کشورهای اسلامی حدود سه‌هزار یا از آن بیش‌تر شهروندان تاجیکستان مشغول تحصیل بودند، که تمام مدرسه‌های متوسطه و دانش‌کده اسلامی کشور نمی‌تواند همه آن‌ها را با تعلیم فرا بگیرد. اما «عبدالرحیم خالق اف» رهبر کمیته امور دین تاجیکستان به این سوال در پارلمان چنین پاسخ گفت: «در تاجیکستان یک دانش‌کده اسلامی است که در آن بیش از ۱ هزار و ۴۰۰ نفر دانش‌جو تحصیل می‌کنند. علاوه به این ۱۹ مدرسه متوسیطه دینی عمل می‌کند، که قسمت زیاد آن‌ها از قید دولتی گذشته‌اند. دو مکتب دینی و دنیوی فعالیت دارند که تعداد طالب علمانی که آن‌ها به تعلیم فرا می‌گرند به پنج و نیم هزار می‌رسد.»
در حالی‌ در‌باره تحصیلی شهروندان تاجیکستان در کشورهای اسلامی به «قانون آزادی وجدان» اصلاحات وارد می‌شود، که سال گذشته میلادی بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز تاجیک از «سعودیه»، «ایران»، «پاکستان»، «مصر» و «افغانستان» به کشور بازپس آورده شدند. «امام علی رحمان» رییس‌جمهوری تاجیکستان از والدان دانش‌آموزان خواست تا فرزندان خودرا به تاجیکستان برگردانند که آن‌ها در کشورهای اسلامی نه دانش‌مند علوم اسلام، بلکه تروریست می‌شوند. هنوز هم بیش‌تر از هزار دانش‌آموز تاجیک در کشورهای اسلامی مشغول تحصیل‌اند، که از راه‌های خصوصی به آن جا راه یافته‌اند.
با این حال برای نخستین‌بار است که پس از دو سال تصویب‌اش، به قانون بحث‌برنگیز آزادی وجدان و سازمان‌های دینی اصلاحات وارد می‌شود. این قانون که بارها مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی و روحانیان تاجیک قرار گرفته بود، تابستان سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی وکلان به تصویب رسیده است.
حزب نهضت اسلامی که از مخالفان اصلی قبول این قانون بود، می‌گوید حالا طرح دگری را در ضمینه این قانون تهیه کرده و می‌خواهد از طریق نمایندگانش در پارلمان آن را به حکومت پیشنهاد کند. قانون فعلی آزادی وجدان و اتحادیه‌های دینی شروع از نشر و توزیع ادبیات دینی تا نام‌نویس مسجد و سازمان‌های دینی غیراسلامی و نمازگذاری نوجوانان و تعلیم دینی در کشوررا تحت نظرات شدید نهادهای رسمی قرار داده است. بر اساس این قانون حالا امام خطیبان مساجد نیز تنها با موافقه با مقامات محلی انتخاب می‌شوند.

Комментариев нет:

Отправить комментарий