! Ин саҳифаи хусусии Каюмарси Ато, хабарнигори Радиои Озодист. Аммо навиштаҳои ӯ дар ин саҳифа мавқеъ ва дидгоҳҳои Радиои Озодӣ нест.

10 апреля, 2011

«اسماعیلی‌های تاجیکستان و آقاخان میلیونر»


«کریم آقاخان-۴» شاید برای برخی‌ یک میلیونر اروپای است، که در «فرانسه» به سر می‌برد. اما برای ۲۰۰ هزار پیرو مذهب «اسماعلیه» در تاجیکستان او «امام» یا «حاضر امام» و یا «مولا» است، که مردانش را هدایت و به آن‌ها از هر راهی‌ کمک می‌کند.
«آقاخان چار» خیلی‌ کم به تاجیکستان می‌آید. اما هر دفعه سفرش به تاجیکستان پیروان اسماعیلیه او را با احترام خاص استقبال گرفته، امید دارند که با آمدن او تغیراتی در زندگی‌شان رخ خواهد داد. حالا در تاجیکستان بانک و دانش‌گاه و سازمان‌ها مربوط به آقاخان فعالیت می‌کند. این سازمان‌ها هنوز در دوران جنگ شهروندی به مردم «بدخشان» و ساکنان مناطق شرقی تاجیکستان که مکان اصلی درگیری‌ها بود کمک کرده است.

«اشرتشاه هق دادشاه» خلفه مرکز اسماعیلی‌ها در شهر «خاروغ» مرکز ولایت «بدخشان» تاجیکستان می‌‌گوید، تا زمان بازکشای نخستین مرکز اسماعیلی‌ها در «دوشنبه» دانش‌گاه و سازمان‌های مربوط به «آقاخان» فعالیت دینی آن‌ها را نز نظرات کرده، هر پیام «امام زمان» را به آن‌ها می‌رساند. پیش از این، تا زمان آمدن روس‌ها به «آسیای مرکزی» پیام امام تا «پیر اسماعیلی‌ها» و توسط پیر تا خلفه‌ها و از خلفه‌ها تا مردان می رسیده است.
اما به گفته «اشرتشاه هق دادشاه» شوروی‌ها پیران اسماعیلی را به‌دلیل روحانی بدن‌شان زندانی کردند و حالا نحوه فرستادن پیام امام هم تغییر کرده است. اکنون این وضیفه مهم به دوش «مرکز بزرگ اسماعیلی‌ها» در شهر دوشنبه افتاده است. مرکز اسماعیلی‌ها که پایدیوار بنای آن را «آقاخان ۴» و «امام علی رحمان» در سال ۲۰۰۳ گذاشته بودند، با سرمایه «بنیاد رشد آقاخان» بنا شده، نخستین چنین مرکز در تمام آسیای مرکزی است. این بنا در ۲۵ هزار متر مربع و در مرکز شهر دوشنبه قامت افراخته است.
این مرکز در حالی‌ به فعالیت آغاز کرده، که قبلن پیروان مذهب اسماعیلیه در دوشنبه و دیگر منطقه‌های تاجیکستان برای عبادت جای خاص نداشتند. «محرم انورزاد» کارشناس امور مذهبی در تاجیکستان می‌گوید، اسمایلی‌ها در گذشته مراسم دینی را دست‌جمعانه در منزل هم‌دیگر و یآ در شکل پراکنده ادا می‌کردند. به گفته وی حتا در قانون پیشین «آزادی وجدان و سازمان‌های دینی تاجیکستان» نیز از جماعت‌خانه اسماعیلی‌ها نام برده نمی‌شد.
اما مسوولان کمیته دین تاجیکستان می‌گویند، قانون نو آزادی وجدان و سازمان‌های دینی محدودیتی را برای حضور پیروان مذهب اسماعیلیه و عبادت آن‌ها پیش‌بینی نکرده است. برعکس، به گفته آن‌ها، پیروان مذهب اسمایلیه برای بنیاد «جماعت خانه» و یا مرکز‌های دینی در قیاس با پیروان «سنی مذهب حنفی» امتیاز‌های را دارا هستند.
از ۹۷ درصد ساکنان تاجیکستان، که خود را مسلمان حساب می‌کنند، تنها یک‌درصد آن‌ها پیروان «شیعه مذهب اسماعیلی» است. فرق اصلی که میان پیروان هنفی و اسماعیلی‌ها نام برده می‌شود، اطاعت هرچه بیش‌تر اسماعیلی‌ها از هر امرو فرمان «امام زمان» یا «حاضر امام» است که فعلن این وظیفه را آقاخان ۴ ادا می‌کند. با این حال، در تاجیکستان بیش‌تر از ۲۰۰ هزار پیرو اسماعیلیه به سر می‌برند، که قسمت اصلی آن‌ها در ولایت «بدخشان» و نواحی ولایت «ختلان»، «دوشنبه» و «خجند» و «راغون» جای گرفته‌اند.

Комментариев нет:

Отправить комментарий