! Ин саҳифаи хусусии Каюмарси Ато, хабарнигори Радиои Озодист. Аммо навиштаҳои ӯ дар ин саҳифа мавқеъ ва дидгоҳҳои Радиои Озодӣ нест.

22 апреля, 2011

«اسلامی‌های تاجیکستان در تلاش قدرت نیستند»

محی‌الدین کبری رهبر «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان»، حزب مخالف حکومت این کشور اعلان کرده، که این نیروی سیاسی حد‌اقل تا پنج سال دیگر تلاش رسیدن به قدرت را نخواهد کرد. آقای «کبری» افزود، وقت آن رسیده است، که نه تنها در تاجیکستان، بلکه در تمام دنیا نیروهای اسلامی سر قدرت آیند.

وی گفت: «حزب نهضت اسلامی حکومت را گرفتنی نیست. ما کفالت صدسال را داده نمی‌توانیم، خدا خودش دانا است. ولی‌ حد‌اقل 4.5 سال دیگر، تا وقتی‌ که نظام‌نامه حزب اجازه می‌دهد، این کفالت را بدهیم، که «حزب نهضت اسلامی» به سر قدرت آمدنی نیست.»
ولی‌ «محی‌الدین کبری» گفت: «مقامات نباید از چنین شرایط به نفع خود استفاده کرده، آزادی‌های سیاسی و دین را محدود بکنند.»
به گفته وی مقامات تاجیکستان باید به دیگران نیز امکان بدهند، که از نعمت‌های کشور خود بهره ببرند. «دیگران نیز احساس کنند، که صاحب این دولت و ملت هستند. دگران نیز حق دارند که زندگی کنند. آرمان‌های خود را عملی کنند. حرف خود را بگویند، اگر ضرور است در حکومت به یک نوعی شریک شوند. از آن ثروت و سرمایه‌های دولت و ملت استفاده برند. از این بیش‌تر مردم و ملت توقع ندارد» افزود کبری.
«حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» تنها حزب دینی در تمام منطقه آسیای مرکزی به گفته مسوولانش تارخ نزدیک به ۴۰ سال دارد، ولی‌ آن در آخر سال ۱۹۹۱ میلادی در «وزارت عدلیه تاجیکستان» ثبت‌نام شده است. در زمان درگیری‌های داخلی سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ این نیروی سیاسی دینی، که جزع «اتحاد نیروهای مخالفین» به حساب می‌رفت، فعالیت‌اش ممنوع شد.
اما پس از امضای «سازش‌نامه استقرار صلح» میان حکومت تاجیکستان و اتحاد نیروهای مخالفین این حزب اسلامی دوباره در سال ۱۹۹۹ نام‌نویس شد.
حالا تعداد اعضا و جانب‌داران «حزب نهضت اسلامی» حدود ۴۰ هزار گفته می‌شود، که قسمت اصلی آن‌ها را جوانان و آن هم در مرکز تاجیکستان و مناطق شمال و شرق این کشور تشکل می‌دهند.
در سال ۲۰۰۶ در پی درگذشت «عبدالاه نوری» از بنیادگذاران و رهبر پیشن حزبی و نهضت اسلامی، راه‌بری به دوش محی‌الدین کبری واگذار شد. این حزب در انتخابات پارلمانی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ میلادی اشتراک کرده در این دو دور تنها دو نفری از نمایندگان خودرا وارد پارلمان کرده است.
حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در برابر «حزب حاکم خلقی، دموکراتیک» از با نفوذ و توانا دانسته می‌شود.

Комментариев нет:

Отправить комментарий